Prof. Dr. Inga Schmidt-Ross

Short Profile

Since 2009 Professor Dr. Inga D. Schmidt-Ross is Professor for business economics (Marketing and Sales) at HSBA. Since 2012 she is Vice President for Academics & Management Education, Quality Management.
Professor Schmidt-Ross studied business science in Hohenheim and business administration at Portland State University in Portland/Oregon (USA). Afterwards she was working as teaching staff at the Institute for Marketing and Trade at St. Gallen University (Switzerland), where she completed her doctorate about customer behavior in multi-channel-systems.

Working as project leader at the international consultancy Prophet brand Strategy in Zürich and Hamburg for several years she was responsible for strategic marketing, customer behaviour and brand strategy. Besides her function at HSBA she is a freelance Marketing Consultant.

Professor Schmidt-Ross’s research is concentrated on brand strategy and brand implementation, disruptive multi-channel-systems and customer-touchpoint management.

Lectures

  • Marketing I + II
  • International Marketing

Research Areas

  • Brand Management
  • Customer-Touchpoint-Management
  • Multi-Channel-Management

Publications

Journal articles (refereed)

Hensel-Börner, Susanne, Schmidt-Ross, Inga and Wolfgang Merkle. 2018. "Digitale Transformation – Erweiterung der Zusammenarbeit zwischen Marketing und Sales um einen dritten Player." Marketing Review St. Gallen  3/2018: 20-26.

Wöstenfeld, Myriam, and Inga Schmidt. 2007. "Touchpoint-Management - Interaktion zwischen Unternehmen und Kunden." Marketing Journal  (11): Dez 15.

Tomczak, Torsten, Marcus Schögel, and Inga Schmidt. 2004. "Book Review: Harris, L and C. Dennis, Marketing the e-Business, London/New York 2002." Journal of Retailing and Consumer Services  (11): 331-332.

Monographs and edited books

Schmidt, Inga. 2004. Kunden in Mehrkanalsystemen - eine prozessorientierte Analyse des Kanalwahlverhaltens von Kunden in der Reisebranche. St. Gallen: Universität.

Schmidt, Inga. 2003. Customer Relationship Management. Wie Unternehmen Kundendaten auswerten. Düsseldorf: Symposion Publishing.

Schmidt, Inga, Marcus Schögel, and Torsten Tomczak. 2003. Nutzung von Distributionskanälen aus Kundensicht: Eine explorative Analyse der Reisebranche. Thexis Fachbericht für Marketing (2). St. Gallen: Thexis-Verlag.

Schmidt, Inga. 2002. E-CRM - mit Informationstechnologien Kundenpotenziale nutzen. Düsseldorf: Symposion Publishing.

Inga Schmidt. 2000. E-Commerce - A Plattform for Integrated Marketing: A Case Study on U.S. Retailing. Münster: LIT.

Journal articles (non-refereed) / newspaper

Merkle, Wolfgang, Hensel-Börner, Susanne and Inga Schmidt-Ross. 2018. "Das Team auf Kurs bringen." Markenartikel  5/2018: 75-77.

Schögel, Marcus, Achim Sauer, and Inga Schmidt. 2002. "Multichannel Marketing - Fokus auf Kunden und Kanälen." Thexis Fachbericht für Marketing  (2): 34-38.

Tomczak, Torsten, and Inga Schmidt. 2002. "eCRM - Eine kritische Dimension der Kundenbeziehung." Persönlich  (10): 88-89.

Schögel, Marcus, and Inga Schmidt. 2001. "Roadmap to E-Commerce." Marketing & Kommunikation  (2): 20-21.

Book chapters

De Clair, Nina and Inga Schmidt-Ross. 2018. "Internal Branding: Mitarbeiter zu Markenbotschaftern machen und für das Personalrecruiting nutzen. Eine empirische Analyse am Beispiel des Branding-Tools „Culture Club@Loft 06“ bei der Otto GmbH & Co KG." In Forum Markenforschung 2016 – Tagungsband der internationalen Konferenz „DERMARKENTAG“, ed. by Baumgarth, Carsten and Holger Schmidt, . Wiesbaden: Springer Gabler. 101 - 116.

Schmidt, Inga. 2012. "Wie Stiftungen zu einer attraktiven Marke werden - eine praxisorientierte Erfolgssuche." In Stiftungen bewegen - ein Perspektivenwechsel zur Gestaltung des Sozialen, ed. by Haas, Hanns-Stephan, and Jörg Verstl, 101-116. Stuttgart: Kohlhammer.

Schögel, Marcus, Jochen Binder, Inga Schmidt, and Achim Sauer. 2011. "Multi-Channel Management im CRM." In Grundlagen des CRM - Strategie, Geschäftsprozesse und IT-Unterstützung, ed. by Hajo Hippner, Beate Hubrich, and Klaus Wilde, 559-597. Wiesbaden.

Schögel, Marcus, Oliver Arndt, and Inga Schmidt. 2008. "E-CRM - Management von Kundenbeziehungen." In Vertrieb. Digitale Fachbibliothek auf USB-Stick, ed. by Albers, Sönke, Volker Haßmann, and Torsten Tomczak, 1-40. Düsseldorf: Symposium.

Schmidt, Inga, Marcus Schögel, and Matthias Schulten. 2007. "Nutzenbasierte Kundensegmentierung in Mehrkanalsystemen der Reisebranche." In Handbuch Multi-Channel-Marketing, ed. by Wirtz, Bernd, 125-148. Wiesbaden.

Schögel, Marcus, Achim Sauer, and Inga Schmidt. 2004. "Multi-Channel Management - erfolgreich durch die neue Vielfalt in der Distribution." In Handbuch Multi-Channel-Marketing, ed. by Bachem, Christian, and Oliver Merx, 1-27. Berlin/Heidelberg: Springer.

Schögel, Marcus, and Inga Schmidt. 2004. "CRM (Teil II): E-CRM - Management von Kundenbeziehungen." In Verkauf: Kundenmanagement, Vertriebssteuerung, E-Commerce, ed. by Albers, Sönke, Volker Haßmann, and Torsten Tomczak, Sektion 06.11. Düsseldorf.

Tomczak, Torsten, Thomas Bieger, Marcus Schögel, and Inga Schmidt. 2004. "Nutzung von Distributionskanälen im Tourismus - eine Analyse des Kundenverhaltens." In Das Verhalten von Konsumenten im Internet, ed. by Bauer, Hans, Jürgen Rösger, and Marcus Neumann, 473-495. München.

Schögel, Marcus, and Inga Schmidt. 2002. "E-CRM - Management von Kundenbeziehungen im Umfeld neuer Informations- und Kommunikationstechnologien." In E-CRM - mit Informationstechnologien Kundenpotenziale nutzen, ed. by Schögel, Marcus, and Inga Schmidt, 29-86. Düsseldorf.

Schmidt, Inga, Thomas Döbler, Thomas, and Birgit Stark. 2001. "E-Commerce - The new challenge in retailing." In Dimensions of internet science, ed. by Reips, Ulf-Dietrich, and Michael Bosnjak, 273-291. Lengerich/Wien.

Tomczak, Torsten, and Inga Schmidt.. 2001. "Handelswerbung." In Vahlens Grosses Marketing-Lexikon, ed. by Diller, Herrmann, 588-592. München.

Conference proceedings (refereed)

Schmidt, Inga, Birgit Stark, and Thomas Döbler. 1999. "Ein Fallbeispiel für strategisches Online-Marketing 'You‘ll find it at Fred Meyer'." Paper presented at the Current Internet science - trends, techniques, results. (Aktuelle Online Forschung - Trends, Techniken, Ergebnisse).

Conference presentations (non refereed)

Schmidt-Ross, Inga. 2004. "Channel Hopping: Wieso Kunden Kanäle wechseln." Presentation held at the 1. Europäische Channels-Tagung, Zürich, 14.05.2004.

Schmidt-Ross, Inga. 2003. "Customers in Multi-Channel Systems - a Process-Oriented Analysis of Customer preferences, an Exploratory Study based on the Travel & Tourism Industry." Presentation held at the 10th Recent Advances in Retailing & Service Science Conference (EIRASS), Portland/Oregon, USA, 09.08.2003.

Other Publications / Presentations

Schmidt-Ross, Inga. 2017. "IT-Perspektive auf den Dreikampf Marketing - Sales - IT." MID Marketing Innovation Day 2017. Hamburg, 12.07.2017.

Schmidt-Ross, Inga. 2017. "Retroperspektive Breakoutsessions und Perspektivwechsel." MID Marketing Innovation Day 2017. Hamburg, 12.07.2017.

Schmidt-Ross, Inga. 2014. "Employer Branding - Chance für die KMU in der Metropolregion Hamburg?." Regionalkonferenz der Metropolregion Hamburg. Buchholz/ Nordheide, 04. Dezember 2014.

Schmidt-Ross, Inga. 2014. ""Fachkräfte finden und binden"." Moderation Podiumsdiskussion Regionalkonferenz der Metropolregion Hamburg 2014. Buchholz/ Nordheide, 04.12.2014.

Schmidt-Ross, Inga. 2014. "Gestatten, Bachelor! Oder doch lieber Master?! - Auf der Suche nach den attraktivsten Absolventen." Teilnahme an Podiumsdiskussion Handelskammer Hamburg. Hamburg, 17.09.2014.

Schmidt-Ross, Inga. 2014. "Machen Schule und Hochschule fit für den Arbeitsmarkt?." Teilnahme an Podiumsdiskussion Veranstaltung der HSBA und der privaten Internatsschule Schloss Salem. Hamburg, 13.01.2014.

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