Prof. Dr. Gregor Hopf

Short Profile

Prof. Dr.Gregor Hopf ran the Office Digitalization of the state ministry Baden-Wuerttemberg till April 2016. It coordinates all aspects of digitalization in economic and society for the government of Baden-Wuerttemberg under the control of governor Kretschmann. In 2013/14, Professor Hopf acted as Head of the Political Policy Department Baden-Wuerttemberg.

Since 2007, Gregor Hopf has held the position of Professor for Media Management at HSBA and is in charge of the Media & IT department at the university. Professor Hopf has an international management career in the entertainment industry spanning many years, with a special focus on live entertainment. He also has several years of experience in productions on television and the music industry in the USA, the UK and Germany.

At HSBA, Professor Hopf leads the department Media & IT. Professor Hopf completed his doctorate at the London School of Economies and Political Science. Beforehand, Professor Hopf completed his MBA at Kelley School of Business (Indiana University) with a focus on Corporate Finance (Mergers & Acquisitions and Real Estate Finance).

Lectures

  • Media Design
  • Public Relations for Managers
  • Social Media Relations (incl. Crisis Communication)
  • Strategies in the Internet Age

Research Areas

  • Online Business Models
  • Digital Transformation
  • (Corporate) Communication Online

Publications

Journal articles (refereed)

Hopf, Gregor. 2008. "Broadway trifft Staatstheater - eine Output-orientierte vergleichende Darstellung der Produktionsprinzipien anhand der Saison 2004/5." Kulturmanagement Konkret  (2): 107-118.

Hopf, Gregor. 2006. "A Critical Assessment of Past Investigations into Singapore's 'Saving Behaviour'." Singapore Economic Review  51 (1): 67-90.

Monographs and edited books

Hopf, Gregor. 2011. Online Targeting und Controlling: Grundlagen - Anwendungsfelder - Praxisbeispiele. Wiesbaden: Gabler / Springer.

Hopf, Gregor. 2009. Saving and Investment: The Economic Development of Singapore 1965-99 - An in-depth look at the country's saving behaviour and government control. Saarbrücken: VDM Verlag.

Journal articles (non-refereed) / newspaper

Hopf, Gregor. 2011. "Von neu gefundenen Freiheiten und lieb gewonnenen Fesseln - das Urheberrecht im digitalen Zeitalter." KM - Kultur und Managment im Dialog  52 (Februar): 38-42.

Hopf, Gregor, and Marcus Kaiser. 2010. "Qype und Co. - Social Media Bewertungsplattformen im Kulturbetrieb." KM - Kultur und Managment im Dialog  46 (August): 20-27.

Book chapters

Hopf, Gregor. 2016. "Digitalisierung im föderalen Kontext: Was erwartet die einzelnen föderalen Ebenen durch die Digitalisierung von Wirtschaft und Gesellschaft?." In Jahrbuch des Föderalismus 2016, ed. by Europäisches Zentrum für Föderalismus-Forschung Tübingen (Hrsg), 31-49. Baden-Baden: Nomos Verlag.

Hopf, Gregor, and Marcus Kaiser. 2011. "Bewertungsportale für den Kultursektor - Chancen und Risiken im pro-aktiven Umgang mit Online-Reputationsnetzwerken." In Social Media im Kulturmanagement - Wie Online-Geschäftsmodelle und das Mobile Web das Kulturmanagement verändern, ed. by Janner, Karin et al., 383-394. Heidelberg [u.a]: mitp.

Hopf, Gregor. 2011. "In Vier Schritten zum Online-Geschäftsmodell." In Online Targeting und Controlling: Grundlagen - Anwendungsfelder - Praxisbeispiele, ed. by Bauer, Christoph, Gregor Hopf, and Goetz Greve, 23-42. Wiesbaden: Gabler / Springer.

Hopf, Gregor. 2011. "Die zerstörerische Kraft des Internet." In Kultur 2.0 - Neue Web-Strategien für das Kulturmanagement im Zeitalter von Social Media, ed. by Spiller, Ralf, and Hans Scheurer, 45-60. Bielefeld: transscript.

Hopf, Gregor. 2011. "Voll Free Digger! - Kellys Mehrwerte als zentraler Bestandteil eines Online-Geschäftsmodells im Kultursektor." In Social Media im Kulturmanagement - Wie Online-Geschäftsmodelle und das Mobile Web das Kulturmanagement verändern, ed. by Janner, Karin et al., 77-99. Heidelberg [u.a]: mitp.

Bauer, Christoph, Gregor Hopf and Goetz Greve. 2011. "Einführung in das Online-Targeting." In Online Targeting und Controlling: Grundlagen - Anwendungsfelder - Praxisbeispiele, ed. by Bauer, Christoph, Gregor Hopf, and Goetz Greve, 3-21. Wiesbaden: Gabler / Springer.

Hopf, Gregor. 2007. "Kommerzialisierung im Theater - Kann/soll das angelsächsische Theatersystem ein Vorbild sein?." In Grenzen und Reichweiten der Erlebnisgesellschaft - Sport- und Kulturkongress 2006, Kufsteiner Hochschulhefte, ed. by Stegmayer, Hannah, 75-85 u. 91-100. Kufstein/Tirol.

Hopf, Gregor. 2007. "Kommerzialisierung am Theater - kann/soll das angelsächsische Theatersystem ein Vorbild sein?." In Grenzen und Reichweiten der Erlebnisgesellschaft - Sport- und Kulturkongress 2006, Kufsteiner Hochschulhefte, ed. by Stegmayer et al., 75-85, 9. Kufstein: FH Kufstein.

Working papers

Hopf, Gregor. 2009. "Was Singapore Extraordinary? A Comparative View of Singapore’s Saving Performance 1965-99." Working paper, HSBA Working Paper Series.

Other Publications / Presentations

Hopf, Gregor. 2017. "Treiber der digitalen Transformation – was ist Digitalisierung und warum kann sie so vieles verändern?." Ringvorlesung - Digital Toolbox (HSBA), Hamburg. 13.12.2017.

Hopf, Gregor. 2016. "Auf dem Weg zur Gigabit-Gesellschaft." Präsentation des Jahrbuchs des Föderalismus 2016 - Landesvertretung Baden-Württemberg. Berlin. 22.11.2016.

Hopf, Gregor. 2007. "Kommerzialisierung im Theater - Kann/soll das angelsächsische Theatersystem ein Vorbild sein?." Presentation held at the Sport- und Kulturkongress 2006, Kufstein/Tirol.  (Presentation for practitioners)

Other Activities

Hopf, Gregor. 2017. "Podiumsdiskussion: Online stärkt offline - digitale Chancen der lokalen Vermarktung at Tag des Mittelstands "Mittelstand@Kunde". Handelskammer Hamburg, 25.04.2017." .

© 2018 HSBA