Prof. Dr. Bertram Konert

Short Profile

Since 2006, Bertram Konert has been lecturing at HSBA in the fields of media and IT management. As course head for the dual bachelor’s degree in Media Management, he supports the content and organisational design of the study programme.

After training as a bank clerk and finishing his degree in social sciences at Osnabrück University, Professor Konert completed a doctorate with a scholarship from the former Federal Ministry of Post and Telecommunications in 1993 on the topic of “Electronic Banking”. He subsequently spent some years working as a project manager for data and network communication in a computer and systems company.

As Director of “Research and Strategy” and Vice Head of the European Institute for the Media in Düsseldorf, Professor Konert spent the subsequent years focusing in particular on the international development of the digital media landscape. Lecturing posts in the field of media sciences at Universität Düsseldorf and Osnabrück University of Applied Sciences complemented these research activities.

Lectures

  • Media Management and Media-Specific Seminars
  • Media Markets
  • Media Planning
  • Information Technology

Research Areas

  • Strategic and Operational Developments in the Field of Digital Broadcasting
  • Convergence Processes of Traditional Media and Online Media

Publications

Journal articles (refereed)

Konert, Bertram. 2001. "Das Europäische Medieninstitut." Zeitschrift für Medienpsychologie  3(2001): 153-154.

Konert, Bertram. 2001. "Internet-Broadcasting: New Models of Business and Financing (in Russian)." Moscow Teleforum  4(2001): 56-58.

Konert, Bertram. 2001. "Broadcasting via Internet. New Models of Business and Financing." Trends in Communication TIC Journal  7(2001): 15-39.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1987. "Wirtschaftliche Entwicklung ausgewählter Großverlage. Unternehmensstrategien und das Engagement im kommerziellen Rundfunk." Media Perspektiven  (12): 744-752.

Monographs and edited books

Groebel, Jo, and Bertram Konert. 2002. Fernsehen und Internet: Neue Risiken, neue Regulierungsfragen. LfR-Dokumentation 21. Düsseldorf.

Campbell, Penny, and Bertram Konert. 1998. Bausteine der Informationsgesellschaft: Ziele und Initiativen der Europäischen Politik. EIM Media Monographie 22. Düsseldorf.

Dries, J., A. Gerber, B. Konert, and R. Woldt. 1998. Perspectives of Public Service Television in Europe. EIM Media Monograph 24. Düsseldorf.

Konert, Bertram. 1993. Sozio-ökonomische Aspekte und Perspektiven des Electronic Banking in der Bundesrepublik Deutschland. Technische, ökonomische und soziale Determinanten und Wirkungen. Deutsche Hochschulschriften 481. Egelsbach-Köln-New York.

Journal articles (non-refereed) / newspaper

Bertram, Konert. 1999. "New challenges for a comparative analysis of multimedia strategies of IT and media companies and broadcasters." The Bulletin  17 (4): n.a.

Konert, Bertram. 1999. "Strategies for transition. Newspapers moving to the Internet." the bulletin  16 (3): n.a.

Konert, Bertram. 1998. "Convergence: threat or opportunity?." the bulletin  15 (4): n.a.

Konert, Bertram. 1998. "Economics of Convergence. The Microsoft strategy." SIS Briefings. Bulletin of the EBU Strategic Information Service  12: 6-10.

Book chapters

Konert, Bertram. 2004. "Deutschland und die digitale Welt: Faktoren der Teilung – Faktoren der Integration." In Digitale Teilung – Digitale Integration. Perspektiven der Internetnutzung, ed. by Gernot Gehrke, 15-29. München: kopaed.

Konert, Bertram. 2004. "Broadcasters´ Internet Engagement: From Being Present to Becoming Successful." In Television over the Internet: Network Infrastructure and Content Implications, ed. by Gerbag, D., Jo Groebel, and Eli Noam, 81-103. Lawrence Erlbaum.

Koenen, Andrea, Bertram Konert, and Jo Groebel. 2003. "Deutschland und die digitale Welt." In Internet 2002: Deutschland und die digitale Welt. Internetnutzung und Medieneinschätzung in Deutschland und Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich, ed. by Groebel, Jo and Gernot Gehrke, 24-222. Opladen.

Hermanns, Dirk, and Bertram Konert. 2002. "Der private Mensch in der Netzwelt." In Privatheit im öffentlichen Raum. Medienhandeln zwischen Individualisierung und Entgrenzung. Band 43, ed. by Groebel, Jo, and Ralph Weiß, 415-505. Schriftenreihe Medienforschung der LfR, Opladen.

Hermanns, Dirk, Andrea Koenen, Bertram Konert, and Rene Michalski. 2002. "Werkstattbericht: Interdisziplinärer Diskurs über den Wandel der Privatheit und die Rolle der Medien." In Privatheit im öffentlichen Raum. Medienhandeln zwischen Individualisierung und Entgrenzung, Schriftenreihe Medienforschung der LfR. Band 43, ed. by Groebel, Jo, and Ralph Weiß, 549-612. Opladen: Leske + Budrich.

Knauth, Michael, Bertram Konert, and Bernd-Peter Lange. 2001. "Rahmenbedingungen und Regulierung der Informationsgesellschaft." In Digitale Medien und gesellschaftliche Entwicklung. Arbeit, Recht und Gemeinschaft der Informationsgesellschaft, ed. by Keil-Slawik, R., 41-63. Münster.

Bertram, Konert. 1999. "Digitalisation and Convergence: New challenges for broadcasters´ strategies." In International Seminar: Implementation of New Technologies and Programming Broadcasting Services in the Digital Era, ed. by Broadcasting Council of the Republic of Macedonia, 71-81. Skopje.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1999. "Bestehende und zukünftige Herausforderungen: Multimediaentwicklung und Kommunikationsordnung 2010." In Post- und Telekommunikation, ed. by Büchner, L., 281-302. Heidelberg.

Konert, Bertram. 1999. "ICT and Multimedia in Western Europe and North America." In World Communication and Information Report (WCIR) 1999-2000, ed. by M. Tawfik, G. Bartagnon and Y. Courrier, 260-277. Paris: UNESCO Publishing.

Campbell, Penny, and Bertram Konert. 1998. "Building Blocks for the Information Society." In Media in Europe, The Yearbook of the European Institute for the Media 1998, ed. by Langham-Brown,J., 45-51. Düsseldorf: EMI.

Konert, Bertram, and Runar Woldt. 1998. "Radio online. Interaktiv und multimedial." In Radio Welten: Welten des Radios, ed. by Deutsche Welle, n.a. Köln.

Konert, Bertram and Runar Woldt. 1998. "Radio online. Interaktiv und multimedial." In Radio Welten. Welten des Radios, ed. by Deutsche Welle, . Köln.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1997. "Kommunikation." In Handbuch zur Arbeitslehre, ed. by Kahsnitz, Dietmar, Günter Ropohl, and Alfons Schmid, 715-730. München: Oldenbourg Verlag.

Conference proceedings (refereed)

Konert, Bertram. 2007. "Digitalisierung und öffentliche Meinung." 5. Workshopbericht Deutsches Digital Institut (DDI), Berlin, 19.04.2007.

Konert, Bertram. 2006. "Mobilkommunikation – alte und neue Inhalte." 4. Workshopbericht Deutsches Digital Institut (DDI), Berlin, 29.11.2006.

Konert, Bertram. 2006. "Digital-TV: Deutsche und internationale Entwicklung." 1. Workshopbericht Deutsches Digital Institut, Berlin, 19.04.2006.

Knauth, Michael, Bertram Konert, and Bernd-Peter Lange. 1999. "Rahmenbedingungen und Regulierung der Informationsgesellschaft." Tagungsband zum Workshop des Forschungsverbundes NRW "Multimedia und Gesellschaft", Bad Honnef.

Konert, Bertram. 1999. "Digitalisation and Convergence: New challenges for broadcasters´ strategies." In International Seminar: Implementation of New Technologies and Programming Broadcasting Services in the Digital Era, ed. by Broadcasting Council of the Republic of Macedonia, 71-81. Skopje.

Bertram, Konert. 1998. "Technological convergence as a prerequisite for new market strategies." Proceedings of the 9th European Television and Film Forum in Lisbon 6 - 8 November 1997, European Institute for the Media, Düsseldorf.

Konert, Bertram. 1998. "Technological convergence as a prerequisite for new market strategies." Proceedings of the 9th European Television and Film Forum in Lisbon 6 - 8 November 1997.

Conference presentations (non refereed)

Konert, Bertram. 2012. "Die Zukunft der (Print-)Medien im digitalen Zeitalter: Anmerkungen zur strategischen Einschätzung." Presentation held at the HK-Veranstaltung "2013 beginnt heute", Hamburger Buch- und Zeitschriftenverlag (HBZV), Hamburg, 01.10.2012.

Konert, Bertram. 2004. "Germany and the Digital World. Update Internet 2003." Presentation held at the University of Tokyo and Toyo University, Tokyo, 13-15 July 2004.

Konert, Bertram. 2002. "Consumer, User, Citizen? Entwicklungen in Europa und Deutschland." Presentation held at the medienforum.nrw, Cologne, 21.06.2002.

Konert, Bertram. 2002. "Filtersoftware: Neue Risiken, neue Herausforderungen durch die neuen Medien." Presentation held at the mekonet Workshop zum Thema Filtersoftware, Düsseldorf, 08.05 2002.

Konert, Bertram. 2001. "Broadcasting via Internet: New Models of Business and FinancingConference." Presentation held at the Internet: Impact on Media and Society Conference, Moscow, 5-6 March 2001.

Konert, Bertram. 1999. "Digitalisation and Convergence. New Challenges for Broadcasters´ Strategies." Presentation held at the "Application of New Technologies in Broadcasting" Skopje, February 1999.

Working papers

Gehrke, G., J. Groebel, A. Koenen, B. Konert, and T. Tekster. 2004. "Update Internet 2003: Deutschland und die digitale Welt. Entwicklung der Internetnutzung und Medieneinschätzung in Deutschland und im internationalen Vergleich." Working paper, Abschlussbericht an die Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM), Düsseldorf.

Knapp, Daniel, Jo Groebel, and Bertram Konert. 2004. "DVB-T Potenziale zur Förderung der regionalen und kulturellen Identität in grenznahen Regionen speziell mit Blick auf die Deutschsprachige Gemeinschaft Belgien." Working paper, Projektbericht an die Staatskanzlei Nordrhein-Westfalen.

Groebel, J., D. Hermanns, D. Kevin, B. Konert, and E. Pertzinidou. 2003. "Kontrolle im Internet im internationalen Vergleich." Working paper, Bericht an die Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM), Düsseldorf.

Koenen, Andrea, Bertram Konert, and Jo Groebel. 2003. "Germany and the Digital World." Working paper, Report by the European Institute for the Media on the first survey 2002, Düsseldorf.

Groebel, Jo, and Bertram Konert. 2002. "Flatrate in Deutschland: Akzeptanz und Nutzungsverhalten der deutschen Haushalte. Ergebnisse einer repräsentativen Haushaltsbefragung." Working paper, Europäisches Medieninstitut Düsseldorf.

Bertram, Konert. 2000. "New Challenges for a comparative analysis of multimedia strategies of IT and media companies and broadcasters." Working paper, EIM research paper, Comparative media research in Europe - Subjects, experiences and perspectives.

Knauth, Michael, and Bertram Konert. 2000. "Zugang zur Informationsgesellschaft - Forschungsergebnisse und Gestaltungsperspektiven." Working paper, EIM Working Paper, Düsseldorf.

Konert, Bertram. 2000. "New Challenges for a comparative analysis of multimedia strategies of IT and media companies and broadcasters." Working paper, EIM research paper, Comparative media research in Europe – Subjects, experiences and perspectives, Düsseldorf.

Konert, Bertram. 1999. "Strategische Optionen zur Realisierung von nachhaltigen Qualitätsmerkmalen im Online-Bereich." Working paper, Expertise zur ARD-Domain (www.ard.de), Düsseldorf.

Gehrke, Gernot, Klaus Klenke, Bertram Konert, Bernd-Peter Lange, and Barbara Schulze. 1998. "Machbarkeitsstudie Multimedia Erlebniszentrum im Zukunftspark Oberhausen." Working paper, Abschlussbericht, Marl.

Konert, Bertram. 1998. "Konvergenz und Marktzugang im Bereich des digitalen Fernsehens und des World Wide Web." Working paper, EIM Working Paper, Düsseldorf.

Baron, Annette, Bertram Konert, Bernd-Peter Lange and Frank Postler. 1990. "Sozial- und rechtsstaatliche Anforderungen an die Telekommunikationspolitik der Deutschen Bundespost." Working paper, Werkstattbericht 77, Programm Mensch und Technik, Sozialverträgliche Technikgestaltung, ed. Ministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landes Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf.

© 2018 HSBA