Markttrends und aktuelle Herausforderungen
Recruiting Excellence Manager (Certificate course)
Course in six modules with university certificatePersonnel is the most important capital and currently challenges companies in their competitiveness. Only a holistic approach can reach, attract and retain suitable candidates in the long term: Understanding, designing and managing recruiting excellence from A to Z is an integrated competence of different disciplines. Expand your expertise in this area, successfully shape your future and that of HR work and set groundbreaking standards in recruiting. Register directly for the certificate course "Recruiting Excellence Manager"!
Course Content
Recruiting Excellence Manager Certificate Course
In this certificate course you will learn in a scientifically sound, practical way and from A to Z how to align the competitiveness of your organisation on the labour market to current challenges, how to design it sustainably and how to control it in a targeted way. We go through all relevant fields of action and topics: You will learn how to analyse the status quo, derive an effective employer strategy from it and an effective concept for the entire recruitment process. We will show you how to prioritise and implement concrete measures of your concept, which operational issues need to be considered and how to tackle them in a targeted manner. It is important to us that you grow individually on this course and also develop personally. For this purpose, we have additionally selected 18 suitable e-learnings for you.
Modul 1: Einführung und Analyse | Wo stehen wir?
9. Februar, 14-18:30 Uhr & 10. Februar, 9-14 Uhr, Hamburg
Recruiting-Framework mit seinen wesentlichen Elementen als Wertbeitrag für das Unternehmen
Recruiting-Prozessanalyse: Stakeholder, Schwachstellen und Stärken, Key Performance Indicators
Zielgruppenanalyse: Candidate Experience und Journey
Wettbewerbsanalyse: Arbeitgeberimage, Kommunikation, User Experience, Angebote
Impuls: Data Analytics und Künstliche Excellence im Recruiting
Modul 2: Strategieentwicklung | Was macht uns nachhaltig erfolgreich?
2. März, 9-15 Uhr, remote
Employer Brand: Value Proposition, Attraktivitätsfaktoren, Markenbild, motivbasierte Kommunikation
Candidate Profil und Journey: Empathie Map, Persona, motivbasierte Ansprache, Nutzen, Beziehungsaufbau und Commitment
Kanäle: Active + Passive und internes/externes Sourcing
Candidate Experience: Auswahl und Schlüssigkeit im Stakeholder-Management
Business Plan: Bedarfe, Ressourcen, Kennzahlen
Impuls: Fallstudie RISE “Fast und CV-loses Hiring”
Modul 3: Konzeption | Wie erreichen wir die strategischen Ziele?
23. März, 9-15 Uhr, remote
Konzeption eines stimmigen Arbeitgeber-Angebots und einer profilierten Employer Story
Kreation einer optimalen Candidate Journey mit den relevanten Touchpoints und „Moments of truth“
Akzeptierte und valide Auswahl/Diagnostik
Prozess Set-Up inkl. Teambuilding, interne Zusammenarbeit und Partnermanagement
IT Tools und Big Data / KI (ein Marktüberblick)
Impuls: Funnelbilder
Modul 4: Implementierung | Wie setzen wir die Konzeption um?
27. April, 9-15 Uhr, remote
Optimierungshebel für die Candidate Experience, Sichtbarkeit und Attraktivität priorisieren
Konsistente Arbeitgebermarkenkommunikation in allen Teilschritten
Kommunikation, insb. Stellenanzeigen, optimieren
Auswahlprozess und Diagnostik professionalisieren
Onboarding als Basis der Mitarbeiterbindung gestalten
Impuls: Intern Stakeholder von Veränderung überzeugen
Modul 5: Evaluation & Steuerung | Wie messen, bewerten und steuern wir?
25. Mai, 9-15 Uhr, remote
KPIs und Benchmarking im Employer Branding
KPIs und Benchmarking im Recruiting
Auswahlinstrumente validieren, Bias vermeiden
Quantitative und Qualitative Auswertung der Candidate Journey
Kontinuierliche Prozessverbesserungen
Impuls: Tracking live – Einsichten vom Branchengigant New Work SE
Modul 6: Abschluss: Individuelles Profil und Prüfung | Welche Kompetenzen habe ich?
15. Juni, 9-15 Uhr, Hamburg
Lernen lernen: Neue erfolgreiche Gewohnheiten
Kompetenzen für Recruiting Excellence Manager_innen
Individualdiagnostik mit Report
Abschlussprüfung: Kurzvorstellung der Projektarbeiten zur eigenen Fallstudie und Einreichung
Q&A Forum: Offene Punkte und Unterstützung/Netzwerken
Get Together
E-learning for individual qualification
online, each approx. 50-60 min
Operational topics: Conducting the job interview; Active listening; Unconscious bias - recognising and reducing prejudices and stereotypes: Leading by Type: Diversity & Inclusion - Leading and promoting diversity: Leading with Empathy
Strategic topics: Purpose - With meaning to success; Unleashing bonding power - Turning employees into partners; Customer Centricity - Understanding, inspiring and retaining customers; Making good decisions; Understanding digitalisation; Big Data - Understanding the world of data.
Personal topics: Self-motivation; More energy, more performance, more success; Targeted networking; Lateral leadership - leading successfully without a superior function; Giving feedback among colleagues; Conflict management among colleagues