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Prof. Dr. Bertram Konert

Prof. Dr. Bertram Konert

Department: Media & IT

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Since 2006, Bertram Konert has been lecturing at HSBA in the fields of media and IT management. As course head for the dual bachelor’s degree in Media Management, he supports the content and organisational design of the study programme.

After training as a bank clerk and finishing his degree in social sciences at Osnabrück University, Professor Konert completed a doctorate with a scholarship from the former Federal Ministry of Post and Telecommunications in 1993 on the topic of “Electronic Banking”. He subsequently spent some years working as a project manager for data and network communication in a computer and systems company.

As Director of “Research and Strategy” and Vice Head of the European Institute for the Media in Düsseldorf, Professor Konert spent the subsequent years focusing in particular on the international development of the digital media landscape. Lecturing posts in the field of media sciences at Universität Düsseldorf and Osnabrück University of Applied Sciences complemented these research activities.

Lectures

  • Media Management and media-specific seminars
  • Media Markets
  • Media Planning
  • Information Technology

Research areas

  • Strategic and operational developments in the field of digital broadcasting
  • Convergence processes of traditional media and online media

Publications

Monographs and edited books


Groebel, Jo, and Bertram Konert. 2002. Fernsehen und Internet: Neue Risiken, neue Regulierungsfragen. LfR-Dokumentation. Düsseldorf.

Dries, J., A. Gerber, B. Konert, and R. Woldt. 1998. Perspectives of Public Service Television in Europe. EIM Media Monographie. Düsseldorf.

Campbell, Penny, and Bertram Konert. 1998. Bausteine der Informationsgesellschaft: Ziele und Initiativen der Europäischen Politik. EIM Media Monographie. Düsseldorf.

Bertram, Konert. 1993. Sozio-ökonomische Aspekte und Perspektiven des Electronic Banking in der Bundesrepublik Deutschland: Technische, ökonomische und soziale Determinanten und Wirkungen. Deutsche Hochschulschriften. Egelsbach-Köln-New York.

Book chapters


Bertram, Konert. 2004. „Deutschland und die digitale Welt: Faktoren der Teilung - Faktoren der Integration“. In Digitale Teilung - Digitale Integration. Perspektiven der Internetnutzung, ed. by Gernot Gehrke, 15-29. München.

Bertram, Konert. 2004. „Broadcasters´ Internet Engagement: From Being Present to Becoming Successful“. In Television over the Internet: Network Infrastructure and Content Implications, ed. by Gerbag, D., Jo Groebel, and Eli Noam, 81-103. .

Koenen, Andrea, Bertram Konert, and Jo Groebel. 2003. „Deutschland und die digitale Welt“. In Internet 2002: Deutschland und die digitale Welt. Internetnutzung und Medieneinschätzung in Deutschland und Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich,, ed. by Groebel, Jo, and Gernot Gehrke, 24-222. Opladen.

Hermanns, Dirk, Andrea Koenen, Bertram Konert, and Rene Michalski. 2002. „Werkstattbericht: Interdisziplinärer Diskurs über den Wandel der Privatheit und die Rolle der Medien“. In Privatheit im öffentlichen Raum. Medienhandeln zwischen Individualisierung und Entgrenzung, Schriftenreihe Medienforschung der LfR, ed. by Groebel, Jo, and Ralph Weiß, 549-612. Opladen.

Hermanns, Dirk, and Bertram Konert. 2002. „Der private Mensch in der Netzwelt“. In Privatheit im öffentlichen Raum. Medienhandeln zwischen Individualisierung und Entgrenzung, ed. by Groebel, Jo, and Ralph Weiß, 415-505. Opladen.

Knauth, Michael, Bertram Konert, and Bernd-Peter Lange. 2001. „Rahmenbedingungen und Regulierung der Informationsgesellschaft“. In Digitale Medien und gesellschaftliche Entwicklung. Arbeit, Recht und Gemeinschaft der Informationsgesellschaft, ed. by Keil-Slawik, R., 41-63. Münster.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1999. „Bestehende und zukünftige Herausforderungen: Multimediaentwicklung und Kommunikationsordnung 2010“. In Post- und Telekommunikation, ed. by Büchner, L., 281-302. Heidelberg.

Bertram, Konert. 1999. „ICT and Multimedia in Western Europe and North America“. In World Communication and Information Report (WCIR) 1999-2000, 260-277. Paris.

Knauth, Michael, Bertram Konert, and Bernd-Peter Lange . 1999. „Rahmenbedingungen und Regulierung der Informationsgesellschaft“. In Tagungsband zum Workshop des Forschungsverbundes NRW "Multimedia und Gesellschaft", . Bad Honnef.

Bertram, Konert. 1999. „Digitalisation and Convergence: New challenges for broadcasters´ strategies“. In International Seminar: Implementation of New Technologies and Programming Broadcasting Services in the Digital Era, ed. Broadcasting Council of the Republic of Macedonia, 71-81. Skopje.

Konert, Bertram, and Runar Woldt. 1998. „Radio online. Interaktiv und multimedial“. In Radio Welten: Welten des Radios, ed. by Deutsche Welle. Köln.

Campbell, Penny, and Bertram Konert. 1998. „Building Blocks for the Information Society“. In Media in Europe, The Yearbook of the European Institute for the Media 1998, 45-51. Düsseldorf.

Bertram, Konert. 1998. „Technological convergence as a prerequisite for new market strategies“. In Proceedings of the 9th European Television and Film Forum in Lisbon 6 - 8 November 1997, ed. European Institute for the Media, . Düsseldorf.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1997. „Stichwort "Kommunikation"“. In Handbuch zur Arbeitslehre, ed. by Kahsnitz, Dietmar, Günter Ropohl, and Alfons Schmid, 715-730. München.

Refereed journal articles


Bertram, Konert. 2001. „Das Europäische Medieninstitut“. Zeitschrift für Medienpsychologie, 2001(3): 153-154.

Bertram, Konert. 2001. „Internet-Broadcasting: New Models of Business and Financing (in Russian)“. Moscow Teleforum, 2001(4): 56-58.

Bertram, Konert. 2001. „Broadcasting via Internet: New Models of Business and Financing“. Trends in Communication TIC Journal, 2001(7): 15-39.

Konert, Bertram, and Bernd-Peter Lange. 1987. „Wirtschaftliche Entwicklung ausgewählter Großverlage. Unternehmensstrategien und das Engagement im kommerziellen Rundfunk“. Media Perspektiven, 1987(12): 744-752.

Other journal articles


Bertram, Konert. 1999. „New challenges for a comparative analysis of multimedia strategies of IT and media companies and broadcasters“. The Bulletin, 17(4).

Bertram, Konert. 1999. „Strategies for transition. Newspapers moving to the Internet“. The Bulletin, 16(3).

Bertram, Konert. 1998. „Convergence: threat or opportunity?“. The Bulletin, 15(4).

Bertram, Konert. 1998. „Economics of Convergence. The Microsoft strategy“. SIS Briefings. Bulletin of the EBU Strategic Information Service, (12).

Bertram, Konert. 1998. „Economics of Convergence. The Bertelsmann strategy“. SIS Briefings. Bulletin of the EBU Strategic Information Service, (11).

Working papers


Knapp, Daniel, Jo Groebel, and Bertram Konert. 2004. „DVB-T Potenziale zur Förderung der regionalen und kulturellen Identität in grenznahen Regionen speziell mit Blick auf die Deutschsprachige Gemeinschaft Belgien“. Projektbericht an die Staatskanzlei Nordrhein-Westfalen.

Gehrke, G., J. Groebel, A. Koenen, B. Konert, and T. Tekster. 2004. „Update Internet 2003: Deutschland und die digitale Welt. Entwicklung der Internetnutzung und Medieneinschätzung in Deutschland und im internationalen Vergleich“. Abschlussbericht an die Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM).

Koenen, Andrea, Bertram Konert, and Jo Groebel. 2003. „Germany and the Digital World“. Report by the European Institute for the Media on the first survey 2002.

Groebel, J., D. Hermanns, D. Kevin, B. Konert, and E. Pertzinidou. 2003. „Kontrolle im Internet im internationalen Vergleich“. Bericht an die Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM).

Groebel, Jo, and Bertram Konert. 2002. „Flatrate in Deutschland: Akzeptanz und Nutzungsverhalten der deutschen Haushalte. Ergebnisse einer repräsentativen Haushaltsbefragung“. .

Bertram, Konert. 2000. „New Challenges for a comparative analysis of multimedia strategies of IT and media companies and broadcasters“. EIM research paper, Comparative media research in Europe - Subjects, experiences and perspectives.

Knauth, Michael, and Bertram Konert. 2000. „Zugang zur Informationsgesellschaft - Forschungsergebnisse und Gestaltungsperspektiven“. EIM Working Paper.

Bertram, Konert. 1999. „Strategische Optionen zur Realisierung von nachhaltigen Qualitätsmerkmalen im Online-Bereich“. Expertise zur ARD-Domain (www.ard.de).

Bertram, Konert. 1998. „Konvergenz und Marktzugang im Bereich des digitalen Fernsehens und des World Wide Web“. EIM Working Paper.

Baron, Annette, Bertram Konert, Bernd-Peter Lange, and Frank Postler. 1990. „Sozial- und rechtsstaatliche Anforderungen an die Telekommunikationspolitik der Deutschen Bundespost“. Werkstattbericht 77, Programm Mensch und Technik, Sozialverträgliche Technikgestaltung.


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